رهایی از سوء ظن

تعرفه تبلیغات در سایت
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس

جستجوگر

یافته ها در جستجو

    امکانات وب

    آرشیو مطالب

    برچسب ها

    آيه شماره 12 از سوره مبارکه حجرات 




    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ 

    وَلَاتَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا 

    أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ 

    وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ 



    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد از بسيارى از گمانها بپرهيزيد 

    كه پاره‏اى از گمانها گناه است و جاسوسى مكنيد و بعضى از شما غيبت بعضى نكند 

    آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده‏اش را بخورد از آن كراهت داريد 

    [پس] از خدا بترسيد كه خدا توبه‏پذير مهربان است 


    ایمان، تعهّدآور است و باید از یك‏سرى افكار و اعمال دورى نماید. 
    «یا ایّها الّذین آمنوا اجتنبوا...» (ایمان، با سوءظن و تجسّس و غیبت سازگار نیست.) 
    براى دورى از گناهان حتمى، باید از گناهان احتمالى اجتناب كنیم. (بنابراین از آنجایى كه برخى گمان‏ها گناه است، باید از بسیارى گمان‏ها، دورى كنیم.) «اجتنبوا كثیراً... انّ بعض الظن اثم» 
    در جامعه‏ى ایمانى، اصل بر اعتماد، كرامت و برائت انسان‏ها است. «انّ بعض الظن اثم» 
    براى جلوگیرى از غیبت باید زمینه‏هاى غیبت را مسدود كرد. (راه ورود به غیبت، اوّل سوء ظن و سپس پیگیرى و تجسّس است، لذا قرآن به همان ترتیب نهى كرده است.) «اجتنبوا كثیراً من الظن... لاتجسسوا ولا یغتب» 
    گناه، گرچه در ظاهر شیرین و دلنشین است، ولى در دید باطنى و ملكوتى، خباثت و تنفّرآور است. «یأكل لحم اخیه میتاً» (باطن غیبت، خوردن گوشت مرده است و درباره هیچ گناهى این نوع تعبیر بكار نرفته است.) 
    از شیوه‏هاى تبلیغ و تربیت، استفاده از مثال و تمثیل است. «أیحبّ احدكم...» 
    در شیوه نهى از منكر، از تعبیرات عاطفى استفاده كنیم. «لایغتب... أیحبّ احدكم ان یأكل لحم اخیه» 
    غیبت و بدگویى از دیگران حرام است، از هر سنّ و نژاد و مقامى كه باشد.«لایغتب...» («احدكم» شامل كوچك و بزرگ، مشهور و گمنام، عالم و جاهل، زن و مرد و... مى‏شود.) 
    مردم باایمان، برادر و هم‏خون یكدیگرند. «لحم اخیه» 
    همان گونه كه مرده قدرت دفاع از خود را ندارد، شخصى كه مورد غیبت قرار گرفته است، چون حاضر نیست، قدرت دفاع ندارد. «میتاً» 
    غیبت كردن، نوعى درّندگى است. «یأكل لحم اخیه میتاً» 
    غیبت، با تقوا سازگارى ندارد. «لایغتب... واتّقوا اللَّه» 
    تقوا، انسان را به سوى توبه سوق مى‏دهد. «واتّقوا اللَّه ان اللّه توّاب» 
    در اسلام بن‏بست وجود ندارد، با توبه مى‏توان گناه گذشته را جبران كرد. «لایغتب... ان اللَّه توّاب رحیم» 
    عذرپذیرى خداوند، همراه با رحمت است. «توّاب رحیم» 
    توبه پذیرى خداوند، جلوه‏اى از رحمت اوست. «توّاب رحیم»
     
    نویسنده : عنکبوت بازدید : 158 تاريخ : سه شنبه 20 آبان 1393 ساعت: 23:03
    اخبار و رسانه هاهنر و ادبیاترایانه و اینترنتعلم و فن آوریتجارت و اقتصاداندیشه و مذهبفوتو بلاگوبلاگ و وبلاگ نویسیفرهنگ و تاریخجامعه و سیاستورزشسرگرمی و طنزشخصیخانواده و زندگیسفر و توریسمفارسی زبان در دیگر کشورها